Megsértették a Román Televízió (TVR) etikai kódexét azok a tudósítások, amelyek a Beatrice augusztusi kolozsvári koncertjéről kerültek adásba a TVR központi csatornáin – állapította meg szerdán közzétett állásfoglalásában a közszolgálati médium etikai bizottsága.



A tudósítás azt sugallta, hogy irredenta rendezvénysorozat zajlik Kolozsváron, és úgy értelmezte, hogy az együttes XX. század című dala kedvező fényben tüntette fel Sztálint, Hitlert és az Iszlám Államot. Az MTI tájékoztatása szerint az etikai testület az ügy kilenc érintettjének meghallgatva egyhangúlag megállapította, hogy a riport készítői az etikai kódex hat pontját hágták át, köztük a legfontosabbat, miszerint a közszolgálati újságírónak tiszteletben kell tartania az igazságot, a vitás témákat pedig részrehajlás nélkül kell kezelnie.

Mint ismeretes, a magyarországi rockbanda augusztus 16-i, a Kolozsvári Magyar Napok keretében tartott koncertjéről szóló tendenciózus anyagában a Román Közszolgálati Televízió (TVR) azt próbálta sugallni, hogy az együttes XX. század című dala kedvező fényben tüntetné fel Hitlert, Lenint és az Iszlám Állam terrorszervezetet. Az anyag közzétételekor a TVR-rel külsős szerződéses viszonyban álló Diana Apahidean riporter abból következtetett a magyar kultúrkörben közismert szerzemény „vitatott és revizionista" voltára, hogy annak lejátszása alatt archív videofelvételeket játszottak be a kivetítőn, amelyen többek között a náci német diktátor és a kommunista forradalmár volt látható, továbbá a migránsokat ábrázoló fotók közben elhangzott az Allah Akbar! (Isten hatalmas) felkiáltás is, ami a TVR újságírója szerint a muzulmán terroristák jelszava.

Sőt a riport egy olyan, a kolozsvári repertoárban nem szereplő, videomegosztóról letöltött 2009-es koncertrészlettel kezdődött, amelyen Nagy Feró azt énekelte: „csak azért is lesz, Kolozsváros ismét magyar város lesz". A Krónika már korábban beszámolt arról, hogy Adrian Rozenberg, a TVR kolozsvári stúdiójának főszerkesztője nem értett egyet a manipulációs eszközöktől sem szűkölködő anyaggal, éppen ezért az nem is mehetett adásba a területi csatornán. Úgy tudjuk, a riportot a köztévé területi kirendeltsége igazgatójának, Romeo Couținak a döntése nyomán tette közzé a TVR országos csatornája.

A tendenciózus tudósítás nyomán a Kolozs megyei rendőr-főkapitányság nyomozást indított, szeptemberben végén azonban bűncselekmény hiányában lezárta az ügyet, mivel megállapította, hogy egyetlen törvényt sem sértett a Beatrice koncertje. Kacsó Sándor, a TVR magyar adásának volt főszerkesztője, a héttagú etikai bizottság tagja szerdán az MTI-nek elmondta: a testületnek nem hatásköre, hogy bármilyen módon eljárjon az etikai vétségen ért munkatársakkal szemben. Állásfoglalásokat tehet közzé és ajánlásokat fogalmaz meg, ebben az esetben például azt, hogy a külsősökkel kötendő szerződésekbe is bele kéne foglalni az etikai kódex betartásának kötelezettségét.

A szakmai szabályokra fittyet hányó, tendenciózus anyag miatt a szerzőtől a kolozsvári területi stúdió számos – magyar és román – munkatársa belső állásfoglalásban határolódott el. A kollégák felkérték a TVR etikai bizottságát, vizsgálja ki, hogy a nagy port kavart tudósítás megfelel-e a sajtóetikai követelményeknek, a mostani döntés ennek a következménye. Diana Apahidean korábban azt állítota, hogy magyar kollégáinak nyomásgyakorlása és a TVR-nél uralkodó „cenzúra" miatt felbontották a munkaszerződését. A valóság ezzel szemben az, hogy anyagi nehézségei miatt a köztévé megszüntette valamennyi külsős újságírója munkaviszonyát.

A Krónika ugyanakkor úgy értesült, hogy az etikai bizottság döntését megelőzően Monica Ghiurco, a TVR igazgatótanácsának tagja személyesen „teremtette le" a regionális stúdió munkatársait az ügyben képviselt álláspontjuk miatt. Ghiurco – aki a közmédia dolgozóinak járó helyet foglalja el a vezető testületben – pénteken Kolozsváron azt bizonygatta kollégáinak, hogy a Beatrice-koncentről szóló riport „kiváló tudósítás" volt, ugyanakkor szerinte a TVR kincses városi munkatársai „méltatlanul elbántak" a szóban forgó anyag szerzőjével. A gyűlésen a köztévé számos munkatársa kitartott korábbi, a riporttól elhatárolódó álláspontja mellett, közölve Ghiurcóval, hogy készek tételesen cáfolni az anyag valamennyi állítását.

[Forrás: Krónika]
Címkék: Beatrice, Kolozsvár, TVR
Impresszum