Elfogultan tudósított az úgynevezett fősodratú sajtó Németországban a menekültválságról és hozzájárult a társadalom megosztottságához – mutatta ki egy tudományos kutatás, amelyről a Die Zeit című liberális hetilap számolt be előzetesen csütörtöki számában.



A jövő héten bemutatandó kutatás alapján a vezető német napilapok 2015 tavaszától 2016 tavaszáig a migrációs válságot illetően népnevelő kiadvánnyá változtak. Újságíróik nem a politikusok ellenőrzésével, hanem a polgárok gondolkodásának ellenőrzésével foglalkoztak, és mivel a polgárok életének mindennapi valósága zavarta volna őket a kormány menekültpolitikájának ünneplésében, ez a valóság nem is mutatkozott meg a írásaikban – írta a Die Zeit.

A német szakszervezetekhez közel álló Otto Brennner Alapítvány irányításával a Hamburg Media School és a lipcsei egyetem szakértői által végzett elemzés szerint a vezető német lapok kudarcot vallottak. A „nyílt vita ösztönzése helyett elfojtották a vitát”, felsorakoztak Angela Merkel kancellár politikájának támogatói közé és kritika nélkül átvették „a politikai elit lózungjait”. Így elterjesztették az úgynevezett befogadási kultúra (Wilkommenskultur) fogalmának egy „eufemisztikus” – a dolog lényegét megszépítő –, és az olvasó meggyőzését szolgáló értelmezését, és sok újságíró az idegenellenesség gyanújával tekintett mindenkire, aki bírálta a kormány politikáját – idézett a Die Zeit a tanulmány megállapításaiból.

A vizsgált lapok úgy viszonyultak a berlini menekültpolitika bírálóihoz, mintha továbbképzésre szorulnának emberségességből, és megpróbálták meggyőzni őket, többek között arra hivatkozva, hogy Németországnak szüksége van fiatal menekültek százezreire a társadalom öregedésének ellensúlyozásához. Mindezzel a Willkommenskulturt „félremagyarázva” előállítottak egy „varázsigét”, amellyel „erkölcsi alapon meg lehet követelni a polgároktól az önkéntesen teljesítendő jószolgálati munkát”.

A „fősodratú média” tevékenysége így hozzájárult a társadalom „mély megosztottságához” – állapították meg a kutatók, akik több mint 30 ezer cikket elemeztek a Frankfurter Allgemeine Zeitung, a Bild, a Süddeutsche Zeitung és a Die Welt című országos lapok, valamint számos regionális napilap 2015 februárja és 2016 februárja között megjelent számaiból.

A Die Zeit szerint az elemzés fontos hiányossága, hogy nem terjedt ki számos kommentárra, és teljesen figyelmen kívül hagyja a vendégszerzők – köztük a migrációs válságot sok szempontból bemutató szakértők – írásait.

[MTI]

Impresszum